احتمالا کارتون سرندیپیتی جزیره ناشناخته رو بشناسین! یادتونه که توی از قسمتهای این انیمه دزدهای دریایی برای پیدا کردن یه گنج به جزیره رفته بودن و در به در به دنبال اون میگشتن… دزدهایی دریایی حواسشون به این نبود که گنج اون جزیره همون موجود عجیب و بزرگ و صورتی رنگی بود که بارها دیدنشو ازش راحت گذشتن!
گنج اونها سرندیپیتی بود…
شخصی به نام رابرت مِرتون که دانشمند و جامع شناس بزرگیه واژه سرندیپیتی رو سالها پیش وارد دنیای علم کرده. (از قضا این کلمه از یه افسانه قدیمی فارسی به اسم سه شاهزاده سرندیپ گرفته شده.)
آقای مرتون این واژه رو برای زمان به کار برد که شخصی به طور ناگهانی به یک کشف تصادفی و مثبت میرسه!
لغت نامه اكسفورد هم سرندسپیتی رو کشف تصادفی سودمند معنی کرده.
کشف جاذبه زمان با داستان مرسومی که داره، کشف قاره آمریکا، پنیسیلین، نگاتیو عکاسی، اشعه ایکس و… همشون اتفاقات سرندیپیتی هستن که یک شخص با تیز بینی و توجه زیاد اون رو به اختراع با اکتشافی سودمند تبدیل کرده!
تلاش ما توی رویداد سرندیپیتی اینه که با تمرین خلاقیت و برقراری ارتباطهای معنی دار با روش تفکر طراحی اون قدر به جهان اطرافمون توجه کنیم که مثل دزدان دریایی توی جزیره ناشناخته سرندیپیتی که در زندگیمون وجود داره رو از دست ندیم.
معمولا خلاقیت اینطور تعرف میشه: یک نوع تفكر اصیل و درونی که تازه و نو باشه.
اعتقاد و باور ما اینه که ایدههای تازه و نو توی دنیای امروز معمولا از هیچ بوجود نمیان… یعنی اینجوری نیست که خیلی یهویی به ذهن افراد یه ایده کاملا جديد و خلاقانه برسه و فورا برن و اونو عمل کنن… در واقع زمانی که ما بین دوتا ایده قدیمی یا دوتا چیزی که قبلا بوجود اومدن یک ارتباط جديد برقرار کنیم کار خلاقانهای کردیم، پس تعریف ما از خلاقیت چیزی شبیه به اینه:
ایجاد ارتباط جديد بین پدیدههایی که در جهان ما وجود دارن.
و عملا تلاشمون اینه که توی رویداد سرندیپیتی این رو تمرین کنیم.
توی دنیای ما یه عالمه مسیله و چالش وجود داره، که هر روزه هممون داریم باهاشون سروکله میزنیم! علم به ما میگه که هر چی تعداد راه حل های ما برای مسیلهای که داریم بیشتر باشه امکان خطا و انتخاب اشتباه به مراتب کاهش پیدا میکنه! ما با تفكر خلاق عادت میکنیم که یه جوره دیگه به مسیلمون نگاه کنیم تا تعداد راه حلهای پیشنهادیمون هم افزایش پیدا کنه!
ایروبیک خلاقیت
قصه خلاق و دروغ بازی
پیکشنری
پیوندتان مبارک
ارایه نقش واقعی یا همون ریال رول
بهینه سازی پیوند
ارایه نهایی محصولات
کشف
خلاقیت اکتسابیه!
همه ما در سالهای اولیه زندگیمون تا حدود ۶-۷ سالگی در اوج خلاقیت بودیم… با شروع مدرسه رفتن و یادگرفتن و ایجاد کلیشههای ذهنی این خلاقیت کم کم کاهش پیدا میکنه، دوباره برگشتن به سمت اون تفكر و خلاق بودن خیلی سخته و یک روند طولانی رو میطلبه!
شسرپ و رویداد سرندیپیتی صرفا یه عامل مداخلهگره که به ما یاد میده تا از کلیشهها دور باشیم و به تصادفات توجه کنیم.
تمرین و عادت کردن به این چیزا باعث میشه ذهن ما یاد بگیره چطور میتونه خلاقیت خودشو برگردونه!
اونهایی که تجربه ویژهای توی یک حوزه بخصوص حوزههای ارزشآفرینی داشتن! چه کوچیک و چه بزرگ…
تقریبا یکبار در ماه، حدودا سه ساعت و نیم.
کاغذ ترجیحا A3، زیر دستی و قلم.
پذیرایی هم داریم! مثل همشه کوکی با نوشیدنی گرم یا خنک، بسته به فصل…
البته که عاره!
به ازای شرکت توی هر رویداد ۵ دونات.
توی قسمت پروفایلتون میتونید مدیریت دوناتهاتون رو ببینید.